Reflectie interview met Tim Wynia (Unilever)
Het was interessant om een kijkje te krijgen in het dagelijks leven op Unilever (Dove). Het is opvallend hoeveel Unilever bezig is met het versnellen van de organisatie. Ze werken momenteel met “Sprints”, dit is een periode van bijvoorbeeld één of twee weken waarin je met een nauwe communicatie met je collega’s en andere afdelingen een bepaalde doelstelling bereikt. Dit is ingevoerd omdat het toenemend aantal start-up bedrijven te snel kunnen reageren op veranderingen in de behoeftes. Dit komt vooral omdat ze kleiner zijn en dus sneller kunnen bewegen. De beslissingen gaan over minder schijven. Dit vonden we een interessant inzicht in het perspectief van Unilever en hoe serieus ze start-up bedrijven nemen.
Verder was het kregen we door het interview een inzicht van de structuur van Unilever. De marketingafdeling is onderverdeeld per brand. Alle, of in ieder geval veel van de brands van Unilever worden vanuit een centraal kantoor gemarket. De hoeveelheid personeel is verschillend per brand en is afhankelijk van de grootte van de brand. Deze brands communiceren in het nauw met elkaar en helpen elkaar zo nodig met het verhelpen van problemen. Ook zijn er wekelijkse sit-downs met de salesafdeling waar de afstemming aangespijkerd wordt.
Daarnaast was het ook interessant om wat meer te weten te komen over de jaarlijkse cyclus van Unilever, en dan met name gekeken naar de drukste periodes. De drukte is seizoensgebonden en van de seizoenen zijn de winter (kerst) en de zomer het meest beladen. Ze hebben op het kantoor zelfs een soort zomeralarm. Het zomeralarm is een serie van processen die geactiveerd en geïmplementeerd worden als het daadwerkelijk warm weer wordt. Dit komt omdat Unilever veel zomer-refreshment brands heeft zoals Ola en Magnum. De processen die dan op deze zomerhitte reageren gaan door tot in de logistiek. Naast de zomer is ook de kerst een erg drukke periode. In deze periode wordt er uiteraard in het algemeen al meer verkocht, waardoor ook Unilever het druk heeft. Daarnaast is de kerst voor de marketing van Unilever om kans om extra goed te communiceren waar een bepaald product voor staat.
Als laatst hadden we de missie en doelstelling van Unilever besproken. Net als veel andere grote bedrijven is Unilever veel bezig met duurzaamheid. Met merken zoals bijvoorbeeld Lipton zijn ze veel bezig met het zo veel mogelijk verhelpen van de plasticvervuiling. Daarnaast hebben zo ook merken die hun producten laten produceren in laden zoals Azië. Bij deze merken letten zo vooral op de werkomstandigheden van die productiewerknemers.