Ik heb besloten om mij hier in te verdiepen omdat ik heb gemerkt dat bedrijven dit echt heel belangrijk vinden. Ik heb persoonlijk ervaren bij het zoeken van een stagebedrijf hoe belangrijk het bewustzijn van huidige trends en ontwikkelingen wel niet is. Nagenoeg ieder bedrijf vermeld dit als functievereisten. Om deze trends en ontwikkelingen in beeld te krijgen ben ik op Google Scholar gaan zoeken en ben ik bij de volgende kern trends gekomen.
- Globalisatie
- Technologie
- Personalisatie
- Integratie
Volgens professor Ronald E. Goldsmith zijn dit de vier drijvende ontwikkelingen van de afgelopen 10 á 5 jaar. De toenemende mate van globalisatie is denk ik door iedereen wel te merken doordat vooral westerse (Amerikaanse) platformen en diensten steeds vaker wereldwijd verspreid worden. Denk bijvoorbeeld aan Apps of zelfs restaurantketens die allemaal eerst origineel Amerikaans waren nu juist uitbreiden naar Europa en andere delen van de wereld. Ik denk persoonlijk dat deze timing te maken heeft met het feit dat Amerika zo ontzettend veel aandacht van de rest van de wereld krijgt dat al deze ketens qua naam in andere landen al wel bekend zijn ondanks het feit dat ze daar niks verkopen. In die zin hebben die bedrijven lekker wat bekendheid als ze besluiten om internationaal uit te breiden.
Daarnaast gaat technologie en personalisatie een beetje hand in had. Je merkt steeds meer dat de data die je zelf als persoon dagelijks verspreid steeds beter gebruikt wordt door bedrijven om gepaste en persoonlijke marketing naar je te communiceren. Denk bijvoorbeeld aan Cookies en de verbindingen tussen Google platforms. Als het algoritme van bijvoorbeeld Google je interesses een beetje in beeld hebt ga je dit ineens overal terug zien.
Als laatst neemt de snelheid van de mate van integratie ook toe. Net als bij personalisatie vormen de verbeteringen in de technologie de basis voor ontwikkelingen in de integratiesnelheid. Bedrijven kunnen steeds sneller reageren op ontwikkelingen in de vraag van de markt doordat programma’s en kennis steeds sneller verwerkt kunnen worden. Het voordeel ligt niet helemaal meer bij kleine bedrijven als het gaat om schommelingen in de markt.
Artikel: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10696679.2004.11658527